Szerencsepéntek (2025. október)
Kategória: excel - középszint
Feladat leírása
Egy pénteki baráti összejövetelen fej vagy írás alapon tippjátékot játszhatnak a résztvevők.
Nyereményként pontokat kapnak a játékosok, amiket a játéknap végén ajándékokra válthatnak
be.
Egy tippszelvényen a játékosok 4 tippet adhatnak meg, és a tippek sorrendje is számít.
A tippszelvényeknek a sorsolt nyerőtippek alapján történő kiértékelését kell elvégeznie ebben
a feladatban.
Táblázatkezelő program segítségével oldja meg a következő feladatokat!
A megoldás során vegye figyelembe a következőket!
- Amennyiben lehetséges, a megoldás során képletet, függvényt, hivatkozást használjon.
- A részfeladatok között van olyan, amely egy korábbi kérdés eredményét használja fel. Ha
a korábbi részfeladatot nem sikerült teljesen megoldania, használja a megoldását úgy,
ahogy van, vagy írjon be egy valószínűnek tűnő eredményt, és azzal dolgozzon tovább! Így
ugyanis pontokat kaphat erre a részfeladatra is. - Segédszámításokat az N oszloptól jobbra végezhet.
Részfeladatok
1. Töltse be a tabulátorokkal tagolt, UTF-8 kódolású adatok.txt szöveges állományt a táblázatkezelő program munkalapjára az A1-es cellától kezdődően! Munkáját szerencsepentek néven mentse a program alapértelmezett formátumában!
2. A B2:E2 tartomány celláiban képlettel jelenítse meg a véletlenszerűen kisorsolt „f” és „i” értékeket! Ezek lesznek a nyerő dobások. Egy-egy cellában az „f” és „i” értékek azonos eséllyel jelenjenek meg! Ha nem tudja megalkotni a képletet, akkor írjon be tetszőleges nyertes tippsort, hogy a további feladatokat meg tudja oldani!
3. Az A20:E32 tartomány celláiban egy, a játékosok tippjeinek kiértékelését segítő táblázatot kell elkészítenie! Ennek a táblázatrésznek az első oszlopában a neveket fogjuk látni. A többi cellában 0 és 1 fog megjelenni attól függően, hogy helyes-e a tipp vagy sem. Ez fogja segíteni a helyes tippek számának meghatározását. A következő leírás és a minta szerint készítse el ezt a táblázatrészt!
a) Az A5:A17 tartomány celláiban található neveket másolja át az A20:A32 tartomány celláiba!
b) Határozza meg, hogy a játékosok mely tippjei helyesek, és melyek nem: hasonlítsa össze a játékosok tippjeit sorrendben a B2:E2 tartományban található nyertes tippekkel! Másolható képlettel határozza meg a tippek helyességét a B20:E32 tartomány celláiban! Jelenítsen meg „1” értéket, ha a tipp megegyezik a dobás eredményével, és „0” értéket, ha nem!
4. Az F5:F17 tartomány celláiban a B20:E32 tartomány celláiban található adatok alapján határozza meg, hogy hány találata van a játékosoknak!
5. A G5:G17 tartomány celláiban képlettel adja meg, hogy a játékosok a találatszámuk alapján hány pontot nyertek a szelvényükkel! Egy szelvény nyereményének pontértékét a következő módon számítsa ki: alapnyeremény × találatszám. Az alapnyeremény pontértékét, ami a játék során módosulhat is, a B1 cellában találja.
6. A J5:J9 tartomány celláiban másolható képlettel határozza meg az I5:I9 cellákban lévő találatszámokhoz tartozó szelvények számát!
7. A K5:K9 tartomány celláiban másolható képlettel határozza meg az egyes találatszámokhoz tartozó nyeremények összesített pontértékét! Ha nincs olyan szelvény, amely az adott találatszámot érte el, akkor a cella üresen jelenjen meg!
8. Készítsen diagramot a játékosok nevének és találataik számának felhasználásával a minta és a következő utasítások szerint!
a) A diagram önálló munkalapon jelenjen meg!
b) A diagram címe „A játékosok találatai” legyen!
c) Az értéktengely minimuma 0, maximuma 4 legyen!
d) A fő lépték 1 legyen!
9. Formázza meg a táblázatot a következők szerint!
a) Pontértéket tartalmazó cellákra (B1; G5:G17; K5:K9) állítson be a minta szerint egyéni számformátumot!
b) Az A4:G17 és az I4:K9 tartományok celláit szegélyezze vékony vonallal!
c) A B4:E4 tartomány celláit egyesítse!
d) A 20:32 sorokat rejtse el!