Ebédfizetés (2024. május - idegen nyelv)
Kategória: excel - középszint
Feladat leírása

Egy általános iskolában a tanulók szülei az ebéd térítési díját havonta előre fizetik. Ha az
osztálynak vagy a családnak előrelátható programja van, később bármikor lemondhatják az
érintett napokat. Szociális alapon a tanulók egy része 50%-os kedvezményt kap. Feladata a felső
tagozat befizetéseinek összesítése a következő, négy hétből álló hónapra. Az adatok
az igeny.txt szöveges állományban állnak rendelkezésére.
Táblázatkezelő program segítségével oldja meg a következő feladatokat!
A megoldás során vegye figyelembe a következőket!
- Amennyiben lehetséges, a megoldás során képletet, függvényt, hivatkozást használjon!
- A részfeladatok között van olyan, amely egy korábbi kérdés eredményét használja fel. Ha a
korábbi részfeladatot nem sikerült teljesen megoldania, használja a megoldását úgy, ahogy
van, vagy írjon be egy valószínűnek tűnő eredményt, és azzal dolgozzon tovább! Így ugyanis
pontokat kaphat erre a részfeladatra is. - Segédszámításokat az AI oszloptól jobbra végezhet.
Részfeladatok
1. Töltse be a tabulátorokkal tagolt, UTF-8 kódolású igeny.txt szövegfájlt a táblázatkezelő program munkalapjára az A1-es cellától kezdődően! Munkáját ebedfizetes néven mentse el a program alapértelmezett formátumában!
2. A táblázat a következő adatokat tartalmazza: a tanuló neve (Név), osztálya (Oszt), kap-e 50%- os kedvezményt (ezt a Kedv oszlopban egy „x” karakter jelzi), illetve mely napokon kér ebédet (H...P: a hét napjai, az oszlopban az „1”-es szám jelzi az igényt).
3. Szúrjon be egy új sort az első sor után! (Ha a sort nem sikerült beszúrnia, ügyeljen arra, hogy az alábbiakban megadott cellák és tartományok címe a második sortól lefelé egy sorral eltérhet!)
4. Írja be a mintának megfelelő feliratokat az A2-es cellába és az X1:Z1 tartomány celláiba!
5. Függvény segítségével határozza meg a második sor celláiban, hogy a konyhának hány adagot kell aznap főznie!
6. A Z oszlopban a tanuló által fizetendő összeget kell meghatároznia (kerekítés nélkül). Ehhez a következő számításokat végezze el!
a) Határozza meg függvény segítségével az X oszlop celláiban, hogy az adott tanuló az adott hónapban hány napra kért ebédet!
b) A napi térítési díjat az AC1 cellában találja. Ezt felhasználva másolható képlet segítségével számolja ki az Y oszlop celláiban, hogy mennyit kellene fizetnie az adott tanulónak, ha nem kapna kedvezményt!
c) Képlet segítségével határozza meg a Z oszlop celláiban az egyes tanulók által fizetendő összeget a kedvezmény figyelembevételével!
7. Az iskola fenntartója adatokat kér a konyhától, az alábbiakban ezeket kell megadnia.
a) Határozza meg függvény segítségével az AC4-es cellában, illetve az AC5-ös cellában, hogy mennyi a legnagyobb, illetve a legkisebb napi adagszám az adott időszakban!
b) Sokan péntekenként már valamilyen okból nem kérnek ebédet. Határozza meg képlet segítségével az AC6-os cellában, hogy az adott hónapban péntekenként („P”) átlagosan hány ebédet kell elkészítenie a konyhának!
8. A pénzbeszedést végző ügyintéző munkájának segítése érdekében az AB9:AE16 cellában az alábbi leírás szerinti adatokat kell előállítania:
a) Határozza meg a Tanuló címke alatt, hogy az AB oszlopban szereplő osztályból hány tanuló kért ebédet az adott hónapban!
b) Képlet segítségével összegezze az Adag címke alatt, hogy az adott osztály tanulói összesen hány adagot kértek az adott hónapban!
c) Végül ugyancsak képlet segítségével számolja ki az Összeg címke alatti cellákban, hogy összesen mennyit kellett fizetniük az adott osztály tanulóinak!
9. Formázza meg a táblázatot az alábbi leírás és a minta alapján!
a) Vastag vonallal állítson be külső szegélyt a tanulók adatait tartalmazó A1:C196 tartományra, az A1:Z2 fejlécre, valamint az összesítést tartalmazó X1:Z196 tartományra!
b) Az A1:Z1 tartományban lévő címkéket zárja középre, és emelje ki félkövér betűkkel és a cellaháttér szürkére színezésével!
c) Az AB oszlop celláiban, továbbá az A2-es cellában alkalmazzon jobbra igazítást!
d) Alkalmazzon tizedesjegyek nélküli pénznemformátumot az AC1-es cellában, valamint az Y3:Z196 és az AE9:AE16 tartományban!
e) Az AC oszlopban található Tanuló címke alatt alkalmazzon a mintának megfelelően egyéni formátumot „fő” mértékegységgel!
f) Állítsa be a D:W oszlopok szélességét úgy, hogy a táblázat a lehető legkeskenyebb legyen! A táblázat többi oszlopát méretezze úgy, hogy minden adat olvasható legyen bennük!
10. A gazdasági ügyintézőnek gyakran kell ellenőriznie, hogy egy adott tanulónak egy adott napon van-e érvényes befizetése. Ennek segítésére rögzítse az első sort és az első oszlopot úgy, hogy a táblázat görgetésekor csak a táblázat többi része mozogjon!
11. Ábrázolja az igényelt adagok osztályonkénti megoszlását kördiagramon a mintának tartalmilag megfelelően! A diagramon az osztályok neve és az adagok megoszlásának százalékos aránya szerepeljen! A diagram feliratai a körcikkek mellett, kívül jelenjenek meg, és a diagram címe „Az adagok megoszlása osztályonként” legyen!