A digitális kultúra tantárgy 2020 szeptemberétől vált kötelezővé a középiskolákban, felváltva a korábbi informatika tantárgyat. A tantárgy célja, hogy a diákok ne csak az eszközhasználatot sajátítsák el, hanem mélyebb megértést szerezzenek a digitális technológiák társadalmi, kulturális és gazdasági hatásairól, valamint hogy felkészüljenek a digitális világ kihívásaira.
A tantárgy főbb témakörei:
Informatikai eszközök használata: A diákok elsajátítják a számítógépek, mobil eszközök, szoftverek és online platformok hatékony és biztonságos használatát.
Digitális írástudás: A tanulók megtanulják, hogyan keressenek, értékeljenek és hozzanak létre információkat a digitális térben, hogyan kommunikáljanak online, és hogyan védjék meg személyes adataikat.
Problémamegoldás: A diákok algoritmikus gondolkodást fejlesztenek, megtanulnak programozni, adatmodelleket és adatbázisokat használni, és összetett problémákat megoldani digitális eszközökkel.
Információs technológiák: A tanulók megismerkednek a robotika, a webes és mobiltechnológiák, a mesterséges intelligencia és más új technológiák alapjaival.
Adatbázis-kezelés
A tantárgy céljai:
Digitális kompetenciák fejlesztése: A diákok elsajátítják azokat a készségeket, amelyekre szükségük van ahhoz, hogy hatékonyan és felelősségteljesen használják a digitális technológiákat a tanulásban, a munkában és a mindennapi életben.
Kritikai gondolkodás fejlesztése: A diákok megtanulják, hogyan értékeljék kritikusan az online információkat, hogyan ismerjék fel a dezinformációt és a manipulációt, és hogyan hozzanak megalapozott döntéseket a digitális térben.
Alkotóképesség fejlesztése: A diákok megtanulják, hogyan használják a digitális eszközöket kreatív módon, hogyan alkossanak digitális tartalmakat, és hogyan fejezzék ki magukat az online térben.
Digitális állampolgárság fejlesztése: A diákok megismerik a digitális világ etikai és jogi normáit, megtanulják, hogyan viselkedjenek felelősségteljesen online, és hogyan járuljanak hozzá a digitális közösség építéséhez.
A tantárgy tanítása:
A digitális kultúra tantárgy tanítása során a hangsúly a gyakorlati tevékenységeken van. A diákok projekteken, feladatokon és együttműködési tevékenységeken keresztül sajátítják el a tananyagot. A tanároknak fontos szerepük van abban, hogy motiválják a diákokat, segítsék őket a tanulásban, és felkészítsék őket a digitális világ kihívásaira.
A tantárgy értékelése:
A digitális kultúra tantárgy értékelése során a hangsúly a diákok gyakorlati készségein és a megszerzett kompetenciákon van. Az értékelés lehet formális (pl. tesztek, projektek) és informális (pl. megfigyelés, önértékelés).
A tantárgy jövője:
A digitális kultúra tantárgy folyamatosan fejlődik, ahogy a digitális technológiák is fejlődnek. A jövőben várhatóan egyre nagyobb hangsúlyt kapnak majd a mesterséges intelligencia, a virtuális valóság és a blokklánc technológia alkalmazásai. A tantárgy célja továbbra is az lesz, hogy felkészítse a diákokat a digitális világ kihívásaira, és hogy segítsen nekik abban, hogy aktív és felelősségteljes digitális állampolgárokká váljanak.