Ballagás (2024. május - idegen nyelv)
Kategória: excel - emelt szint
Feladat leírása

Az iskolai ballagás előkészítésében a 11-es osztályok segítenek. A tanulóknak egy elektronikus
űrlapon kellett válaszolniuk, hogy a hét feladatban mennyire szeretnének részt venni.
A válaszaikat egy hétfokú skálán kellett jelölni: az 1-es jelentette, ha leginkább azt a feladatot
szeretnék elvégezni, a 7-es, ha azt a legkevésbé. Minden feladatnál jelölniük kellett
a szándékukat, és mind a hét számot csak egyszer használhatták. Ezenkívül felsorolták azoknak
a feladatoknak a nevét, amelyeknek felelőseként is szívesen dolgoznának.
Feladata az űrlapok eredményeinek feldolgozása táblázatkezelő program felhasználásával.
A megoldás során vegye figyelembe a következőket!
- Amennyiben lehetséges, a megoldás során képletet, függvényt, hivatkozást használjon.
- A részfeladatok között van olyan, amely egy korábbi kérdés eredményét használja fel.
Ha a korábbi részfeladatot nem sikerült teljesen megoldania, használja a megoldását
úgy, ahogy van, vagy írjon be egy valószínűnek tűnő eredményt, és azzal dolgozzon
tovább! Így ugyanis pontokat kaphat erre a részfeladatra is. - Segédszámításokat az R oszloptól jobbra vagy a 78. sortól lefelé végezhet.
Részfeladatok
1. A valaszok.txt pontosvesszőkkel tagolt, UTF-8 kódolású szöveges fájlban találhatók
az űrlap kitöltése során összegyűjtött tanulói válaszok.2. A következő két feladatot táblázatkezelővel vagy más alkalmazással is megoldhatja.
3. Az állomány első sora felesleges szövegeket is tartalmaz, ezért törölje az itt lévő szöveget!
Az első sorba a „Név”, „Osztályterem”, „Bejárat”, „Folyosók”, „Osztályok”, „Díszterem”,
„Rendezés”, „Takarítás”, „Felelősként” szavak kerüljenek pontosvesszőkkel elválasztva!
Az itt szereplő szavak a feladatvégzés helyére vagy a feladatkörre utalnak.4. Az állomány a kitöltők iskolai elektronikus címét tartalmazza. Az e-mail cím név része minden esetben megegyezik a tanulók ékezet nélküli nevével. Állítsa vissza a tanulók – ékezet nélküli – nevét a következőképpen:
a) törölje az @iskola.hu szövegrészt;
b) cserélje a címek név részében a pontot szóközre;
c) alakítsa át a vezeték- és utónevek kezdőbetűit vagy a teljes nevet nagybetűsre!
5. Ha nem tudja az átalakításokat elvégezni, akkor dolgozzon tovább az adatokkal változtatás nélkül, mert ezek nem befolyásolják a további feladatok megoldását
6. A módosított valaszok.txt állományt importálja a táblázatkezelő programba, vagy az adatok importálása helyett a tagolásra használt pontosvesszők tabulátorra cserélése után az adatokat másolja be a táblázatkezelő programba egy új munkalapra! Az adatokat tartalmazó munkalap neve Válaszok legyen! Munkáját mentse ballagas néven a táblázatkezelő program alapértelmezett formátumában!
7. Az A73 cellába írja be az „Átlag” szöveget. A B73:H73 cellákban számítsa ki egy, másolható képlet segítségével az adott feladat számainak átlagát! Az eredményeket egy tizedesjegy pontossággal jelenítse meg!
8. Az A74:A76 tartomány celláiba írja be rendre az „1”, „2”, „3” számot! A minta szerint állítsa be a számformátumokat
9. A B74:H76 tartomány celláiba másolható képlet segítségével határozza meg, hogy az adott feladatra hányan adták az 1, 2 vagy 3 értéket válaszként!
10. A következő három feladatban az I oszlopban megtalálható szövegek alapján tegye szemléletessé a tanulók felelősként való jelentkezését!
11. A J1:P1 tartomány celláiban jelenítse meg a B1:H1 tartomány celláiban található helyeket és feladatokat!
12. A J2:P71 tartomány celláiban meg kell jelölni, hogy az adott sorban lévő tanuló jelentkezett-e az adott oszlopban található feladatra felelősként. A J2:P71 tartomány celláiban másolható képlettel határozzon meg egy számot vagy kezdőpozíciót, ha az adott sorban lévő tanuló jelentkezett az adott oszlopban található feladatra felelősként, különben a cella üresen jelenjen meg! A megoldáshoz felhasználhatja akár a SZÖVEG.KERES és a HAHIBA függvényeket is.
13. A J2:P71 tartomány minden cellájában állítson be feltételes formázást, amely a cella szövegszínét és hátterét egyaránt zöldre állítja, ha az adott sorban lévő tanuló jelentkezett felelősként az adott oszlopban található feladatra!
14. Formázza a munkalapot a mintának megfelelően úgy, hogy minden cella teljes szövege olvasható legyen!
15. Állítsa a B:H és J:P tartományok oszlopait azonos szélességűre, és a B:H tartomány oszlopainak tartalmát igazítsa vízszintesen középre!
16. Az A1:P1 tartományban a minta szerint állítsa be a cellák igazítását, magasságát, valamint az írás irányát!
17. Rögzítse a munkalap első sorát és oszlopát, hogy a fejléc, valamint a tanulók nevei a munkalap görgetése esetén is mindig láthatóak maradjanak!
18. Az A73:A76 tartományt formázza a mintának megfelelően!
19. Az A1:P71 tartomány celláira állítson be vékony szegélyt!
20. Másolja le a Válaszok munkalapot Csoportok néven, majd a munkalapon az alábbiak szerint válassza ki a feladathoz a tanulókat!
21. Rendezze a Csoportok munkalapon a tanulók adatait a „Folyosók” feladatra adott, 1-től 7-ig terjedő válaszaik szerint növekvő sorrendbe!
22. Állítson be halványzöld háttérszínt az első tíz tanuló nevét tartalmazó cellában – ők lesznek a folyosódíszítést végző csoport tagjai! Válasszon egy tanulót, akik felelősként is vállalta a feladatot, és formázza félkövér stílussal a nevét!
23. Rendezze a többi – nem halványzöld színnel jelölt – tanuló adatait a „Díszterem” feladatra adott, 1-től 7-ig terjedő válaszaik szerint növekvő sorrendbe!
24. Állítson be halványsárga háttérszínt az első tíz – folyosódíszítésre korábban nem kiválasztott – tanuló nevét tartalmazó cellában! Válasszon egy tanulót, aki felelősként is vállalta a díszterem díszítése feladatot, és állítsa félkövérre a nevét!