Létra (2024. május)

Kategória: python - középszint

Feladat leírása

Létra (2024. május) illusztráció

A Létra társasjátékot egy 45 mezőből álló táblán, dobókockával többen játszhatják.
A játékos kezdetben az 1-es mező előtt áll, majd a dobókockával dobott értékkel halad előre
a spirálisan elhelyezkedő mezőkön. Amennyiben „létramezőre” lép, azaz olyanra, aminek
a számértéke 10-zel osztható, akkor 3 mezőt vissza kell lépnie a táblán. A játékot az nyeri, aki
először éri el a 45-ös mezőt, vagy halad át rajta. 

Készítsen programot, amely egy játékos dobásai alapján megmutatja a játék menetét!
A program forráskódját mentse letra néven! A program megírásakor a felhasználó által
megadott adatok helyességét, érvényességét nem kell ellenőriznie, és feltételezheti, hogy
a rendelkezésre álló adatok a leírtaknak megfelelnek.

A képernyőre írást igénylő részfeladatok esetében az ékezetmentes kiírás is elfogadott.
A mintához tartalmában hasonlóan – írja ki a képernyőre a feladat sorszámát (például:
2. feladat), valamint utaljon a kiírt tartalomra is! 

 


Részfeladatok

  1. 1. Az alább megadott 18 számot - amely egy játékos dobásait tartalmazza egy konkrét játék során - tárolja el a program forrásában egy megfelelő adatszerkezetben! Ügyeljen arra, hogy a programnak akkor is működnie kell, ha az adatokat kicseréljük! (A számokat megtalálja a dobasok.txt állományban, amelyből a program kódjába átmásolhatja őket.) 

    • a) 3, 1, 1, 2, 1, 5, 5, 4, 4, 4, 1, 2, 3, 6, 4, 6, 1, 4 

  2. 2. Határozza meg a dobások segítségével a játék menetét! Jelenítse meg a képernyőn dobásról dobásra, hogy melyik mezőn tartott a játékos az adott dobás után! Az eredményt szóközzel elválasztva írja ki a képernyőre! Amennyiben létramezőre lépne az illető, akkor csak azt a mezőt jelenítse meg, ahová a létrával jutott a játékos! 

  3. 3. Határozza meg, hogy hányszor kellett visszalépnie a játék során a játékosnak! Az eredményt a mintának megfelelően jelenítse meg! 

  4. 4. Állapítsa meg, hogy az illető befejezte-e a játékot, azaz elérte vagy meghaladta-e a 45-ös mezőt! Ha befejezte a játékot, akkor az „A játékot befejezte.” üzenetet jelenítse meg, különben az „A játékot abbahagyta.” üzenetet írja ki! 


Mintaképek


Forrásfájlok

Megoldásfájlok